Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Caren van Triest - WaarBenJij.nu Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Caren van Triest - WaarBenJij.nu

Door: Caren en Reina

Blijf op de hoogte en volg Caren

25 Mei 2016 | Thailand, Koh Tao

Zondag 22 mei. Vandaag gaan we duiken. Om 9 uur moesten we bij de duikschool zijn, maar gelukkig was t aan de overkant van de straat, dus hadden we nog genoeg tijd om goed te ontbijten van te voren. Toen moesten we bij de instructeur een formulier invullen, want duiken doe je niet zomaar. Ook je medische achtergrond werd onder de loep genomen en als je iets had (bv in t verleden hartaanval gehad) dan moest je eerst naar de dokter voor keuring om te mogen duiken. Gelukkig was bij ons alles oke.
Daarna kregen we een uur uitleg over het duiken en hoe alles werkt onder water. Dat je bijvoirbeeld niet te snel naar boven mag gaan als je wat meters onder water bent, want dat werkt net als een colafles die je snel geschudt hebt en open maakt. Dus als je 9 meter onder water bent, moet je er een minuut over doen om boven te komen. 18 meter is dan 2 minuten. Ook over de druk op je lichaam werd van alles verteld en dat maakte het wel spannend. Ook kregen we een onderwater masker en vinnen (geen flippers!) en mochten we een wetsuit aan. Deze zat voor geen meter, dus mochten we ook in een tshirt.
Daarna zijn we in groepje van 4 meiden met instructeur en andere groepjes met de boot vertrokken naar strand AO Leuk. Daar moesten we op de boot vest aan met een mondding om te kunnen ademen. Dat viel opzich nog wel mee. Ook moesten we extra gewicht op onze heupen dragen ivm het drijven. Daarna moesten we een voor een op de rand van de boot staan en dan met een been vooruit stappen in het water. Best eng als je dat voor de eerste keer doet. Gelukkig hadden wij een instructeur die ons op onze gemak stelde en alles rustig doorliep. Daarna zijn we in ondiep water vaardigheden gaan leren. Eerst leren ademen onder water. Dat ging best goed. Ondertussen dreef Reina steeds weg, dus kreeg zij een extra gewichtje. tweede moesten we leren om het water in ons masker eruit te blazen met je neus. Dat lukte Reina wel aardig goed, maar mij niet. Ik kreeg het niet voor elkaar om door mijn neus uit te blazen, omdat ik steeds zeewater in m'n neus kreeg. Daardoor raakte ik wat van slag en ben ik niet verder gegaan. Want daarna moesten we leren om zonder lucht te zitten en dan aan je 'buddy' te vragen om lucht en dan het mondding van je buddy te pakken. Reina lukte dat ook wel, maar ze was vergeten om het water weer uit te blazen, dus kreeg zij een hele slok zeewater binnen. Ook was haar vest lek, dus zijn we niet verder gegaan.
De andere meiden van ons groepje deden een cursus, dus kregen zij nog meer uitleg en vaardigheden om te oefenen voor hun examen.
Daarna zijn we weer teruggegaan met de boot en konden we de dag afsluiten met lekker Thais eten.

Maandag 23 mei. Even een dagje rust, omdat het best vermoeiend was gisteren. Helaas was het bewolkt, dus hadden we niet veel zin om het strand op te gaan. Bij de bungalow hebben we onze leesboeken gelezen en voor de rest lekker gegeten tegenover de straat.

Dinsdag 24 mei. Vandaag gaan we snorkelen. Ze zeiden dat je eerst met snorkelen en dan pas gaan duiken om te wennen aan het water en het masker. Tjah, wij hebben het net weer andersom gedaan. Het begon al wat hard te waaien en te regenen, dus wij hadden onze vraagtekens of het wel door zou gaan. Een ander groepje meiden dat privé zou gaan snorkelen, moesten wat anders gaan verzinnen. Gelukkig werden we door de organisatie opgehaald en konden we gaan. Een erg grote groep van zo'n 30 ging met de boot de zee op. De golven waren erg hoog, dus hadden wij onze wawagenziekte-pilletje maar genomen. Achter het eiland waar het niet waaide konden we wel gaan snorkelen, dus gingen we daar heen. Eersy Shark Bay. Hier zouden haaien zwemmen, maar die hebben we niet gezien. Alleen wat vissen en bruin grijs koraal. Iemand anders had wel een schildpad gezien. Daarna zijn we naar verschillende koraalriffen gegaan waar je prachtige en gekleurd koraal kon zien en verschillende vissen als papegaaivissen, zebravissen en zee-egels. We zijn bij zo'n 5 plekken geweest rondom het eiland en zijn nog op een apart eiland geweest waar je nog even kon rondkijken. Reins heeft niet alles gesnorkeld, omdat ze t kous kreeg en er wat genoeg van had. Op het eilandje hebben we toen maar wat warms gedronken.
Daarna zijn we weer terug gegaan naar de pier en werden we weer keurig bij onze bungalow afgezet.

Woensdag 25 mei. Vandaag weer even een tussendagje, want daar is vakantie ook voor. Gelukkig zit het weer mee en is het niet zo warm. We hebben 's middags op het strand gelegen en onze leesboeken verder gelezen. Lekker rustig.

Morgen vertrekken we naar Koh Samui en gaan we maandag vanuit daar met het vliegtuig naar Bangkok en dan weer terug naar huis. Wat vliegt de tijd toch snel op vakantie.

• 26 Mei 2016 - 23:27

Henk-Jaap :

Leuk dat het snorkelen zo mooi was. Hoe smaakte het water Reina

• 29 Mei 2016 - 14:48

Reina:

Het water smaakt super zout hier, veel zouter dan in Nederland natuurlijk :(
    Maar schijnt goed voor de stoelgang te zijn?
    Dan is alles weer even doorgespoeld ofzo..

Verslag uit: Thailand, Koh Tao

Inpakken en wegwezen

Vandaag is de laatste dag voor vertrek. Backpack ingepakt. Zit alles erin? Check, check, dubbelcheck.
Inentingen zijn gedaan, wandelschoenen zijn ingelopen en dan komt het ineens heel dichtbij. Een maand in Thailand. Samen gaan de zusjes het grote avontuur aan in Azië: cultuur, natuur en natuurlijk het witte strand met de azuurblauwe zee.
Van plek naar plek zullen wij gaan trekken. We vertrekken maandag 2 mei in de avond en zullen dinsdag 3 mei rond het middaguur aankomen in Bangkok. Er is wel een tijdsverschil van 5 uren, dus wij zullen de zon eerder onder zien gaan dan jullie in Nederland. Als het in Bangkok 12.00 uur is, is het in Nederland 07:00 uur in de ochtend.
De eerste paar dagen zullen wij in Bangkok verblijven om te wennen aan de omstandigheden: temperatuur van 30 graden gemiddeld en de stadsdrukte niet te vergeten.
Daarna zijn de plannen om naar een Nationaal Park te gaan in de buurt van Bangkok. Olifanten en andere wilde dieren hopen we daar te mogen zien.
De route heeft een rode lijn door geheel Thailand, maar als we ergens langer willen blijven dan kan dat. Niets is nog verder geboekt.

De spanning wordt met de tijd groter, nu het moment eraan komt om te gaan vertrekken. Het is voor ons allebei de eerste keer dat we gaan backpacken, maar voor alles moet een eerste keer zijn.

Wanneer we weer internet hebben, zullen we weer een reisverslag doen van waar we zijn en wat we hebben meegemaakt.