Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Caren van Triest - WaarBenJij.nu Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Caren van Triest - WaarBenJij.nu

Ayutthaya

Door: Caren en Reina

Blijf op de hoogte en volg Caren

12 Mei 2016 | Thailand, Ayutthaya

Maandag 9 mei.
Weer met de trein terug naar Bangkok om de tickets op te halen voor de nachttreinen. Als je niet reserveert voor zo'n trein, is alles vol. Deze trein was derde klas met houten bankjes. Goedkoop, maar niet ideaal als je 4 uren niet reizen. Daarna maar een trein gepakt tweede klas naar Ayutthaya. De vroegere hoofdstad van Thailand.
Bij aankomst daar een tuktuk gepakt naar ons hostel met een slaapzaal met gedeelde badkamer. Daar hebben we nog de nightmarket bezocht en eten meegenomen. Thais spicy is niet Nederlands spicy dus daar al ondervonden wat echt spicy is. Gelukkig een stuk watermeloen voor verkoeling. Reina had geen spicy, dus die vond t al genoeg dat ik t ondervond.

Dinsdag 10 mei.
We wilden niet op het heetst van de dag naar buiten, dus gaan we in de morgen al ruïnes bezoeken als de Wat Mahatat. Daar zie je veel.afgebrande en geslopen tempels en paleizen. Ook de vele onthoofde Buddha beelden laten veel indruk achter. Ondertussen kunnen we onze eigen schaduw niet meer zien, omdat de zin pal boven ons staat. Dan maar verkoeling zoeken in het park naast een ruïne. Daar hebben we ook weer tempel bezocht met megagroot Buddha beeld van 12 m hoog en 9 m breed. Ook hebben we ondweeg nog olifanten gezien die toeristen op hun rug droegen voor een ritje door de stad. Erg zielig als je hoort dat ze niet altijd goed worden behandeld en moeten doorlopen in deze hitte.
Daarna maar weer verder gelopen en gegeten bij bekend noodle Soep restaurant. Laat in de middag hebben we nog een boottocht gedaan en verschillende tempels en ruïnes gezien. Ook een ST. Joseph kerk gezien. Door de Europese invloeden uit de VOC tijd zie je dat er nog overblijfselen zijn. De Dutch Villlage is alleen nog een hoop bakstenen.
Na de boottocht gegeten bij lekker restaurant in de buurt met live muziek van een amateur gitarist (skyradio achtig).

Woensdag 11 mei.
Vandaag uitchecken, maar gelukkig konden we onze backpacks nog even laten liggen in t hostel.
Daarna de fiets gepakt en naar het toeristen centrum gereden om musuem te bekijken, want bij de ruïnes worden door de borden alleen verteld wat het is en niets meer. Daar veel gelezen over de geschiedenis van Ayutthaya. Erg interessant als je van te voren weet wat er is gebeurt en wat daar nu nog van over is.
Na het bezoekje verder gefietst en onderweg gestopt bij een theehuisje/ coffee House. Lekkere koffie, cakes en fruitsmoothie. Daarna weer verder gefietst naar een monument buiten de stad. Daar dichtbij door een plekje gefietst waar ze fitnessapparatuur hebben staan. Het leek wel een speeltuin voor grote mensen. Het monument zag er verlaten uit, maat dat is ook wel begrijpelijk als je weet dat het het overwinnings monument is van de Burmeensen.
Daarna de fietsen weer teruggebracht en even wat gegeten bij een klein Thais restaurantje.
Na het eten zijn we weer teruggegaan naar het hostel om even te douchen voor de nachttrein naar Chiang Mai.
Om 23.50 uur ging uiteindelijk (met vertraging) onze nachttrein. Ik sliep boven, want het was wel erg krap boven. Ik kon net de muur raken met voeten als ik lag. Reina beneden ook, maar die had iets meer ruimte. Niet erg veel doorgeslapen want het hobbelt nogal en de trein hangt nog wel eens wat te ver over voor je gevoel.
Morgen met de bus naar Pai.

Verslag uit: Thailand, Ayutthaya

Inpakken en wegwezen

Vandaag is de laatste dag voor vertrek. Backpack ingepakt. Zit alles erin? Check, check, dubbelcheck.
Inentingen zijn gedaan, wandelschoenen zijn ingelopen en dan komt het ineens heel dichtbij. Een maand in Thailand. Samen gaan de zusjes het grote avontuur aan in Azië: cultuur, natuur en natuurlijk het witte strand met de azuurblauwe zee.
Van plek naar plek zullen wij gaan trekken. We vertrekken maandag 2 mei in de avond en zullen dinsdag 3 mei rond het middaguur aankomen in Bangkok. Er is wel een tijdsverschil van 5 uren, dus wij zullen de zon eerder onder zien gaan dan jullie in Nederland. Als het in Bangkok 12.00 uur is, is het in Nederland 07:00 uur in de ochtend.
De eerste paar dagen zullen wij in Bangkok verblijven om te wennen aan de omstandigheden: temperatuur van 30 graden gemiddeld en de stadsdrukte niet te vergeten.
Daarna zijn de plannen om naar een Nationaal Park te gaan in de buurt van Bangkok. Olifanten en andere wilde dieren hopen we daar te mogen zien.
De route heeft een rode lijn door geheel Thailand, maar als we ergens langer willen blijven dan kan dat. Niets is nog verder geboekt.

De spanning wordt met de tijd groter, nu het moment eraan komt om te gaan vertrekken. Het is voor ons allebei de eerste keer dat we gaan backpacken, maar voor alles moet een eerste keer zijn.

Wanneer we weer internet hebben, zullen we weer een reisverslag doen van waar we zijn en wat we hebben meegemaakt.